fredag 25 januari 2013

Lappa, laga och ändra

Nålbundna sockor, stoppade för säkert 5te gången,
en liten sidenhätta som hade en sprucken söm och en dataväska som fodret släppt.

Att lappa och laga måste vara den äldsta, mest nedvärderade och hatade av de textila traditionerna. Inget är så tråkigt som att göra om något som man redan har gjort en gång förut. Att göra om något som inte blev riktigt bra. Att sy in en klänning som inte passar. Eller sätta en stor lapp på ett trasigt knä eller sy om en sprucken söm. Det är frestande att slänga det som gått sönder. Att använda det tills det bara inte går längre för att sedan slänga och ersätta med något nytt. Högar med kläder att laga är eviga som disken och så mycket svårare att göra bra.

Blöjor som naggats i kanten, byxor som sitter uppe från och med nu
och hängselbyxor som fått en lapp över sprucken söm.

Det är ändå något som tilltalar mig med att lappa och laga. Att få ett par "nya" byxor på de 5 min det tar att sy i en knapp är inte dåligt! Att laga ett hål så att det inte syns att någon varit där och pillat är tillfredsställande. Att sy på en lapp som ger plagget mervärde, kompletterar plaggets färgskala och helt enkelt gör plagget lite snyggare är nice! Det är trivsamt att stoppa strumpor framför kvällens TV-seire. Det är också miljövänligt på mormors vis. Att ägna tid åt att spara, ta hand om och värdera sina ägodelar istället för att köpa nya eller tjäna pengar för att köpa nya är en konst. En konst som jag vill se mer av. Jag har inspirerats av flylady.net och ger mig själv 15 min lagningstid VARJE vardag när I har somnat. Högen minskar, antalet användbara plagg ökar och jag känner att jag och mitt hem är omtyckt och omhändertaget. 


Ny resår i gamla, för övrigt välbevarade och välsydda bebiskläder som får en ny chans!

Jag har alltid en kvart att ge och på några kvällar hinner man mycket! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar