torsdag 24 januari 2013

Skötväska och förvaring av blöta blöjor på resan!





En liten necessär-liknande påse att förvara blöta blöjor/kläder/hakklappar i under resan. Anpassad för att passa i locket på skötväskan.  Ordet necessär kommer förövrigt visst från franskans nécessaire, nödvändig och jag instämmer, skönt att slippa hålla på med dessa plastpåsar som aldrig är med när man behöver dem!





Till Ylva: Spara ca 2 cm i kanten för dragkedja. Vik ner kanten 1 cm och låt dragkedjans BÅDA ändar sluta UTANFÖR själva necessären, jag skulle gissa på att en 2 cm för stor dragkedja är snyggast.  Sedan kan du sy i dragkedjan helt utan krångel! Enda nackdelen är att det blir lufthål där dragkedjan sticker ut, men det kan du sy ihop för hand sen om du är rädd att smågrejer trillar ut. Ring om jag var för otydlig!



















Här kommer lite bilder på skötväskan jag sydde till mig och I i våras. Modellen har jag fått mått på av Lena Jörtsö http://omkladningsrummet.blogspot.se/. Om jag gjorde om den nu så skulle jag välja PUL-tyg till kroppen och sedan något trevligt naturmaterial av lite grövre sort till resten. Den här är sydd i vaxduken från Åhléns samt en bit vaxat linne. Den tål inte de hårda tvättarna så bra som jag skulle önska. Den är heller inte så lämplig att släpa runt på när man bär i sjal, vilket är en stor miss då jag oftast bär. Vagnen är som ni ser inomhus då den används först och främst till balkongsovning för tillfället. Den sväljer heller inte så många tygblöjor, men det har inte varit något problem sen vi upptäckte EC!




3 kommentarer:

  1. Kul och fint! Hoppas att det inte stämmer att det är upplagt 01.31 på natten! / kramar Måns o Wassti

    SvaraRadera
  2. Jag har inte ändrat till rätt tidszon, jag ska kolla på det imorgon så slipper du fundera sen =)

    SvaraRadera
  3. Jag känner mig ärad att få en del av ett blogginlägg riktat till mig:-)Jag ser fram emot att börja sy necessären nu! Och jag har inte glömt bort virknålen så att du vet! Kram Ylva

    SvaraRadera