fredag 1 februari 2013

Ett par trosor och en ekologisk drake

Vi tog upp EC:andet efter en paus under den galna slutspurten av förra året. Det var inte samma sak att börja om med EC med en nästan ettåring som det var att börja med EC med en 4 månaders bebis. I början kändes det som att det var kiss och bajs överallt. Jag tvivlade starkt på mitt eget omdöme när jag valde att börja igen då I verkade tycka att jag hela tiden gjorde "fel". Så fort vi kom in i badrummet sa hon "nej, nej, nej". Tillslut förstod jag att hon helt enkelt var förvirrad/förtjust över den nya uppmärksamheten och möjligheten att kontrollera sina behov. Att gå mindre barrumpad och mer i trosor var också ett måste för att vi skulle komma förbi våran låsning. Jag var väldigt rädd för att få ett barn som helt sonika kissade var hon ville och dessutom hela tiden. Det verkar inte vara någon ände på småskvättarna. Det är inget jag känner igen från den förra EC perioden. Hon kissade oftare på morgonen och kvällen men hon kissade alltid rejält och på dagarna gick det en eller två timmar mellan kissningarna. Nu är det en i kvarten tror jag. Men det håller också på att rätta till sig. Hon berättar tydligt när hon är blöt och jag börjar förstå de subtila förvarningarna bättre och bättre. Det känns fantastiskt, vi är på rätt väg! Både jag och tjejen är mer harmoniska med en EC vardag. 
Här kommer en bildbomd på ett par trosor jag sytt; dubbelt lager stretchig frotté med mönster från http://www.thenappynetwork.org.nz/images/WeeWeka_Knickers.pdf
Tyvärr känns de knappt blöta när de är blöta och då är ju halva poängen förlorad, men de tar upp mkt väta i alla fall! Inväntar nu beställda PUL-tyger för att kunna sy trainingpants. 






2 kommentarer: