fredag 26 oktober 2012

Karin, Simon och Gustavs Bästaste Biffar

Jag unnar alla att ta del av denna kryddiga och krispiga upplevelse, men det är inte för att det är en fantastisk smakupplevelse som jag vill dela med mig av detta recept. Det beror på den fantastiska ENKELHETEN och möjligheten att göra snygga, goda, hållbara biffar.
Det går dessutom snabbt, ca 15 min aktivt arbete.

Du behöver:

  • Röda linser
  • Lök
  • Vitlök
  • Chili (helst färsk)
  • Kryddor efter behov och önskningar (tex orientalisk curry eller färsk basilika)
  • Vatten (den hemliga ingrediensen)

Du gör så här:

  • Lägg linserna i blöt 1 timme innan tillagning (1 och 1/2 går också bra men INTE mindre)
  • Mixa linserna tillsammans med lök, vitlök, chili, övriga kryddor och så mkt vatten att det går smidigt att mixa, (de ska mixas till en fluffig rosa smet)
  • Ta en sked, klicka i smeten i stekpannan, platta ut biffarna och forma dem runda med stekspaden
  • Stek ca 4 min på varje sida på medelstark värme. 
                                                                                                                                                  
Detta enkla förfarande är möjligt att replikera med andra baljväxter dock ENDAST de som du skulle kunna tänka dig att grodda, vissa bönor innehåller ett ämne som är giftigt om de äts råa alltså är detta utefter vad jag vet inte lämpligt med tex. kidneybönor. Det passar dock utmärkt för mungbönor och kikärtor som då behöver ligga i blöt 8 timmar innan tillagning.                                                    




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar